Bezig met laden...
10072024
Spelend leren - lerend spelen

De meeste zullen het erover eens zijn dat een kind hoort te spelen, te ontdekken en ervaringen op te doen. En hoe mooi is het als dit vanuit het spel kan ontstaan? Binnen de opvang van MIK & Spelenderwijs zijn de pedagogisch medewerkers hiervan erg bewust. In dit nieuwsbericht geven we een inkijkje over hoe dat gaat.

Wat is het verschil?

Leren van spelen is plezierig en ontstaat spontaan. Het is vrij van regels van buitenaf. Er is ook geen vooraf gesteld doel. Het spel ontwikkelt zich. Kinderen zijn dus in feite de regisseur van hun eigen spel.
Spelend leren kent wel een vooraf gesteld doel. Dat wat de pedagogisch professional aan het kind wil leren. Het kind is niet vanuit zichzelf actief, maar moet volgend handelen. De pedagogisch medewerker stuurt en beïnvloed het spel en ontwikkelproces van het kind. Uit onderzoek blijkt dat dit spelend leren de creativiteit bij kinderen erg verminderd en het maakt kinderen minder sociaal.

Thema’s

Bij MIK & Spelenderwijs kijken we daarom naar een goede balans tussen uitdagend spelend leren en lerend spelen. We bieden bijvoorbeeld een speel-leerrijke omgeving waarin altijd het volgende centraal staat: veiligheid, vertrouwen, uitdaging, stimulerend in contact en zelfstandigheid. Vaak doen wij dat aan de hand van een thema (bijvoorbeeld een winkel) dat in de gehele ruimte voelbaar is. Hiermee faciliteren we de kinderen om de fantasie te gebruiken en stimuleren we het spel zonder vooraf gesteld doel.

Een goede themahoek is voor een plek waar kinderen zich niet vervelen. Daarom zorgen we voor voldoende passend en gevarieerd materiaal. Materiaal dat uit de echte wereld komt zorgt voor herkenning. We bieden veel open end speelgoed (loose parts) want hiermee prikkelen we de creativiteit. Zo zorgen we voor een fijne combinatie van leren van spelen én spelend leren.