Er is veel aandacht voor taal in de kinderopvang. Op verschillende locaties van Spelenderwijs en MIK wordt ‘plat kalle’ gestimuleerd en wordt ook aandacht besteed aan de thuistaal van kinderen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat het goed is voor hun taalontwikkeling als jonge kinderen in aanraking komen met verschillende talen. Taalkundig antropologe Marie Rickert heeft de afgelopen vier jaar onderzoek gedaan naar meertaligheid in de kinderopvang in het Duits-Nederlands grensgebied. Zo ook in een peuteropvanglocatie van Spelenderwijs. Wat doen jonge kinderen met taal als ze ergens nieuw zijn?
Rickert heeft tijdens haar onderzoeksperiode twee dagdelen per week bij ons meegedraaid in de peuteropvang. Ze heeft audio- & video-opnames en notities gemaakt. Vooral geobserveerd en bestudeerd, maar zeker ook meegespeeld om écht onderdeel van de kinderopvang te zijn. Alexandra de la Roy, locatiemanager, geeft aan hoe mooi het is om te zien hoe kinderen taal gebruiken en wat het belang van bijvoorbeeld liedjes hierbij is. Om zichzelf te verwoorden of iemand met een andere taal iets duidelijk te maken. “Mooi dat wij als organisatie onderdeel zijn geweest van zo’n belangrijk onderzoek!”
Eén van de conclusies uit het onderzoek van Marie Rickert is dat de betekenis van taal en verschillende talen in zijn algemeenheid heel dynamisch is, elke dag opnieuw wordt gevormd en verstopt zit in bepaalde processen zoals zingen of grapjes maken. Zowel in groeps- als 1-op-1 situaties. Ze heeft daarom een belangrijke boodschap voor kinderdagverblijven: sta open voor alle talen die kinderen meebrengen, om kinderen een gevoel van vertrouwen, geborgenheid en veiligheid te bieden. Zoals thuis. Dit betekent niet dat alle kinderen álle talen moeten leren, maar het is belangrijk dat we met zijn allen andere talen als normaal beschouwen. Daarnaast is gebleken dat het goed en veilig kunnen spreken van de eigen taal, kinderen helpt bij het opbouwen van een tweede taal.
Proefschrift
Marie Rickert heeft het onderzoek uitgevoerd in opdracht van de universiteiten van Maastricht en Münster. Op 29 februari promoveert Rickert op meertaligheid in de kinderopvang. Vanaf die dag is haar proefschrift online te vinden via de publications-sectie op de site van de universiteitsbibliotheek of door online op haar naam te zoeken.